Ένα θέμα, όπως εκείνο της βίας στα σχολεία παρουσιάζει σε κάθε περίπτωση ιδιαίτερο ενδιαφέρον, κυρίως σε μία εποχή, όπου η βία, πάσης φύσεως και μορφής μοιάζει να κυριαρχεί σε όλους τους τομείς. Τα τελευταία χρόνια τα κρούσματα εκδήλωσης βίας σε σχολεία μοιάζει σαν να αυξάνονται. Τα επιβαλλόμενα πρότυπα, κυρίως μέσω της τηλεόρασης και παράλληλα τα πρότυπα για την επιβολή του ισχυρότερου συντελούν στην ανάπτυξη του φαινομένου.
Υπ’ αυτή την έννοια η πρόληψή της προφανώς αφορά κυρίως στην εκπαίδευση.
Στην εκπαίδευση γενικά αφορά η διαμόρφωση ανθρώπων, που θα ζουν σε μία κοινωνία αλληλεγγύης, ελευθερίας, ισότητας.
Εν ολίγοις, στις μέρες μας υπάρχει η ανάγκη να αναδειχθεί η αξία της εκπαιδευτικής διαδικασίας στην διαμόρφωση του ανθρώπου και της κοινωνίας. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε ότι τελευταία είναι κοινή η παραδοχή της αξίας της συνεχούς εκπαίδευσης και της προσαρμογής της στα νέα δεδομένα.
Έτσι, στις μέρες μας είναι σημαντικό να συμφωνήσουμε όλοι σε ένα αξίωμα. Στο γεγονός ότι, η παιδεία πρέπει να εμπνέεται από τα προοδευτικά ιδανικά. Και προοδευτικά ιδανικά είναι εκείνα που κάθε φορά υψώνουν όσο το δυνατό περισσότερο τα άτομα.
Το θέμα, ωστόσο, μοιάζει να εμφανίζει μία εμπλοκή στην πράξη. Η εκπαιδευτική διαδικασία, έτσι όπως σήμερα εφαρμόζεται και ασκείται έχε δεχθεί αμφισβητήσεις ακριβώς διότι δείχνει να παραμελεί τα προοδευτικά ιδανικά. Μοιάζει να παραγνωρίζει ότι ο άνθρωπος είναι το κέντρο, μετακινώντας τους στόχους της στην εξειδίκευση, ή εν πάση περιπτώσει στην παραγωγή ανθρώπων που το μόνο τους μέλημα θα είναι η μεγίστη παραγωγή και, επακόλουθα η μεγίστη κατανάλωση.
Η εκπαιδευτική διαδικασία, κυρίαρχα δεν προωθεί την συλλογικότητα. Δεν προωθεί καν την ατομικότητα, υπό την έννοια ότι, ο πρακτικός στόχος μοιάζει να μην έχει αναφορές στις ιδιαίτερες κλίσεις του κάθε παιδιού ή στον τρόπο με τον οποίο πρέπει να αναπτυχθεί η προσωπικότητα του κάθε ανθρώπου.
Για όλους αυτούς τους λόγους η ανάληψη μίας πρωτοβουλίας, στο πλαίσιο της οποίας θα μπορούσε να συζητηθεί το θέμα, να αναζητηθούν τα αίτια του φαινομένου και τρόποι λύσης του προβλήματος είναι αναγκαία. Η τραγωδία σε σχολείο στη Γερμανία δεν πρέπει να λήξει με μία μόνο ανάγνωση της είδησης. Και βέβαια για να λυθεί το ζήτημα θα πρέπει να αλλάξει η ίδια η δομή της εκπαίδευσης.
Της Ελπίδας Κουτσογιάννη
e-erevna
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου