"Of all the creatures ever made [man] is the most detestable. Of the entire brood, he is the only one... that possesses malice. He is the only creature that inflicts pain for sport, knowing it to be pain."
Η φράση αυτή, γνωστή ίσως σε πολλούς, συμπεριλαμβάνεται στην αυτοβιογραφία του Mark Twain. Ο συγγραφέας δηλώνει ότι, από όλα τα πλάσματα που έχουν δημιουργηθεί ποτέ, ο άνθρωπος είναι το πιο κακό, το πιο μισητό. Είναι αυτός που, ακόμα και για να διασκεδάσει, μπορεί να προκαλέσει πόνο στους γύρω του, γνωρίζοντας πολύ καλά ότι αυτό που προκαλεί είναι όντως πόνος. Υπάρχει κανείς που μπορεί να αντικρούσει τα λόγια του; Και όποιος θελήσει να το κάνει, πόσα και ποια επιχειρήματα θα πρόβαλε;
Από τα αρχαία χρόνια ήδη μεγάλοι στοχαστές έγραφαν για την ανθρώπινη αλαζονεία, για την τάση του ανθρώπου να κυριαρχεί, να κατακτά, να αποκτά δύναμη. Δύναμη είτε υλική είτε άυλη. Από τα πρώτα χρόνια που το ανθρώπινο γένος συσπειρώθηκε σε κοινωνίες και εξασφάλισε τις πρωτογενείς του ανάγκες, η τάση αυτή έκανε την εμφάνισή της και οδήγησε κατά καιρούς σε φρικτές πράξεις και φαινόμενα, όπως πολέμους, βασανιστήρια, εκμετάλλευση και απόλυτη εξουσία. Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι πρόκειται για ένα ένστικτο επιβίωσης, κανένας άνθρωπος όμως δε νομίζω ότι θα πέθαινε λόγω έλλειψης κακίας και σαδισμού. Πεθαίνει κανείς χωρίς τροφή και νερό. Χωρίς τα προηγούμενα προκαλεί το θάνατο, κυριολεκτικό ή μεταφορικό, των διπλανών του, των ομογενών του.
Από τη στιγμή λοιπόν που αυτά τα σκοτεινά και αδίστακτα χαρακτηριστικά του ανθρώπου δεν οφείλονται σε κάποιον γενετικό παράγοντα, τότε η αιτία ανέρχεται στην .....
Η φράση αυτή, γνωστή ίσως σε πολλούς, συμπεριλαμβάνεται στην αυτοβιογραφία του Mark Twain. Ο συγγραφέας δηλώνει ότι, από όλα τα πλάσματα που έχουν δημιουργηθεί ποτέ, ο άνθρωπος είναι το πιο κακό, το πιο μισητό. Είναι αυτός που, ακόμα και για να διασκεδάσει, μπορεί να προκαλέσει πόνο στους γύρω του, γνωρίζοντας πολύ καλά ότι αυτό που προκαλεί είναι όντως πόνος. Υπάρχει κανείς που μπορεί να αντικρούσει τα λόγια του; Και όποιος θελήσει να το κάνει, πόσα και ποια επιχειρήματα θα πρόβαλε;
Από τα αρχαία χρόνια ήδη μεγάλοι στοχαστές έγραφαν για την ανθρώπινη αλαζονεία, για την τάση του ανθρώπου να κυριαρχεί, να κατακτά, να αποκτά δύναμη. Δύναμη είτε υλική είτε άυλη. Από τα πρώτα χρόνια που το ανθρώπινο γένος συσπειρώθηκε σε κοινωνίες και εξασφάλισε τις πρωτογενείς του ανάγκες, η τάση αυτή έκανε την εμφάνισή της και οδήγησε κατά καιρούς σε φρικτές πράξεις και φαινόμενα, όπως πολέμους, βασανιστήρια, εκμετάλλευση και απόλυτη εξουσία. Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι πρόκειται για ένα ένστικτο επιβίωσης, κανένας άνθρωπος όμως δε νομίζω ότι θα πέθαινε λόγω έλλειψης κακίας και σαδισμού. Πεθαίνει κανείς χωρίς τροφή και νερό. Χωρίς τα προηγούμενα προκαλεί το θάνατο, κυριολεκτικό ή μεταφορικό, των διπλανών του, των ομογενών του.
Από τη στιγμή λοιπόν που αυτά τα σκοτεινά και αδίστακτα χαρακτηριστικά του ανθρώπου δεν οφείλονται σε κάποιον γενετικό παράγοντα, τότε η αιτία ανέρχεται στην .....