Υποψήφιοι εκλογών και Facebook
Έτσι όπως τα κατάφεραν οι Έλληνες πολιτικοί, τους περισσότερους δεν θέλει να τους βλέπει άνθρωπος. Αφού έμειναν χωρίς «πραγματικό κοινό» και αφού εξάντλησαν τις δυνατότητες της τηλεόρασης, των δελτίων ειδήσεων και των φυλλαδίων που βρομίζουν κάθε πόρτα, είπαν να το ρίξουν στην online κοινωνική δικτύωση.Ξύπνησαν, λοιπόν, και οι Έλληνες υποψήφιοι ενόψει δημοτικών και περιφερειακών εκλογών και μπήκαν στον μαγικό κόσμο του Facebook. Από τον πιο νέο, όπως ο Βασίλης Κικίλιας, μέχρι τον πιο συντηρητικό, όπως ο Άδωνις Γεωργιάδης, οι πολιτευόμενοι ζητούν το «like» σας. Ισοδυναμεί όμως ένα κλικ με μια ψήφο;...
Το πρόσφατο αμερικανικό παράδειγμα απαντά καταφατικά. Οι εκλογές των ΗΠΑ την περασμένη Τρίτη έδειξαν πως το 74% των υποψηφίων με τους περισσότερους facebook fans κέρδισε τελικά την εκλογική μάχη. Τα στοιχεία αυτά ήρθαν στο φως της δημοσιότητας από την πολιτική ομάδα του Facebook –ναι, υπάρχει και τέτοια («US Politics on Facebook»).
Ας περάσουμε, όμως, στην ιδιαίτερη ελληνική πραγματικότητα. Ποιος υποψήφιος κερδίζει την μάχη των likes και τι σημαίνει αυτό για το περιεχόμενο της κάλπης το βράδυ της Κυριακής;
Στον Δήμο της Αθήνας, ο Νικήτας Κακλαμάνης δείχνει να προπορεύεται σε όλες τις δημοσκοπήσεις. Το social network, πάντως, έχει άλλη άποψη: Το fan page της υποψηφιότητάς του αριθμεί 1.470 fans, ενώ ο Γιώργος Καμίνης αντεπιτίθεται και προηγείται με 2.942. Η υποψήφια δήμαρχος Ελένη Πορτάλιου φαίνεται να υστερεί στο δικτυακό promotion, καθώς ο συνδυασμός της έχει μαζέψει 617 μέλη στο group του.
Σε επίπεδο περιφέρειας, στην Αττική τα πράγματα είναι ακόμη πιο ανατρεπτικά. Ο ανεξάρτητος υποψήφιος Γιάννης Δημαράς συγκεντρώνει μόλις 208 fan likes, την ίδια στιγμή που όλα τα γκάλοπ τον δείχνουν να προηγείται. Ψηφοφορικό ρεύμα κοινωνικής δικτύωσης φαίνεται πως έχει ο Γιάννης Σγουρός, με 2.217 φίλους, ενώ ο Βασίλης Κικίλιας, που διατηρεί χαμηλή θέση στις δημοσκοπήσεις, απαριθμεί 7.538 φίλους στα δύο προσωπικά του προφίλ, 2.106 μέλη στην υποστηρικτική του fan page και άλλα 900 μέλη σε group υποστήριξής του.
Την ίδια στιγμή, το group της υποψηφιότητας του Γρηγόρη Ψαριανού έχει 545 μέλη, το προφίλ του Άδωνι Γεωργιάδη φθάνει τους 462 φίλους, ενώ ο Θανάσης Παφίλης (πιστός στη "γραμμή";) φαίνεται πως… ξέμεινε από ηλεκτρονικούς φίλους, καθώς δεν εντοπίσαμε κάποια σχετική σελίδα.
Τι μας διδάσκει η κοινωνική δικτύωση της περιφέρειας Αττικής; Πρώτον, ότι το Facebook κυριαρχείται από την νεολαία, εξηγώντας πιθανόν το γιατί ο νεότερος υποψήφιος συγκεντρώνει τους περισσότερους φίλους, κάτι που δεν συνάδει με τις μετρήσεις της πρόθεσης ψήφου. Δεύτερον, οι ανεξάρτητοι υποψήφιοι και όσοι εκπροσωπούν μικρότερους συνδυασμούς έχουν και λιγότερα likes, καθώς οι υπόλοιποι αντλούν ηλεκτρονικά «φιλαράκια» από τις πολύ καλά οργανωμένες σελίδες των πολιτικών κομμάτων. Τρίτον, ακόμη και «αντιαμερικάνοι» υποψήφιοι (βλέπε Γεωργιάδης) αναγκάζονται να μπουν στο παιχνίδι του «κακού» Facebook.
Στην Θεσσαλονίκη από την άλλη, ο υποψήφιος δήμαρχος Κώστας Γκιουλέκας έχει συγκεντρώσει περίπου 3.000 fans στην σελίδα του, ενώ ο Γιάννης Μπουτάρης υπολείπεται κατά 1.200 fans. Παρ’ όλα αυτά, ο τελευταίος δείχνει να κερδίζει τις εντυπώσεις σε ένα άλλο online κανάλι, αυτό του YouTube. Εδώ και δύο μήνες κυκλοφορούν στο διαδίκτυο τα βιντεάκια «Μακάρι Μπουτάρη» με ευφάνταστες ρίμες καθημερινών ανθρώπων. Παρ’ ότι δεν αποτελεί επίσημη καμπάνια, αλλά ερασιτεχνική προσπάθεια υποστηρικτών του, το χιούμορ τους μάλλον αιχμαλωτίζει την νεολαία.
Φυσικά, στην ίδια πόλη και στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, το χιούμορ δεν σταματά εκεί. Ο Παναγιώτης Ψωμιάδης-τηλενομάρχης έχει να επιδείξει 1.327 μέλη στο group του και 430 likes στο fan page της υποψηφιότητάς του. Ταυτόχρονα, υπάρχουν αναρίθμητα groups απλών πολιτών, που στηρίζουν την πολύπλευρη προσωπικότητά του, όπως «Ψωμιάδης FTW» και «Π. Ψωμιάδης» με σήμα τον «Ζορό» πάνω σε άλογο». Ο έτερος υποψήφιος Μάρκος Μπόλαρης έχει με την σειρά του 2.731 likes στην σελίδα του.
Τελικά, έχουν βάση οι εξ Αμερικής αιτιάσεις για «ηλεκτρονικό exit poll»; Αν λάβουμε υπόψη μας τα δημοσκοπικά δεδομένα στην χώρα μας, μάλλον κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Λίγο επειδή οι μεγαλύτεροι σε ηλικία υποψήφιοι τα βρίσκουν σκούρα με την τεχνολογία, λίγο εξαιτίας του νεανικότερου κοινού του Facebook, και λίγο εξαιτίας του χαβαλέ που προτιμάται στους κόλπους του δημοφιλούς site, οι αριθμοί ίσως να μην βρουν αντίκρισμα στην κάλπη. Κοντός ψαλμός, βέβαια...
Άλλωστε, με την γενικότερη αδιαφορία απέναντι στις εκλογές, αφού οι πολίτες έχουν απογοητευτεί από τα μεγάλα λόγια και τις επιβλητικές και «φιλικές» φιγούρες των φωτογραφιών των υποψηφίων, είναι δύσκολο να προβλεφθεί το αποτέλεσμα. Like vs Vote, λοιπόν: Οι πολιτικοί μας θέλουν να γίνουν φίλοι σας, εκτός από δήμαρχοι και περιφερειάρχες. Αν αυτά τα δύο συνδέονται, θα φανεί την Κυριακή το βράδυ. Καλή ψήφο!
newsbeast
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου